Haaksbergen en Enter in Zelfde Schuitje

De Twentse cultuurhistorie in ere houden. Een bestaansreden die zowel voor Stichting Waterpark Het Lankheet als de Stichting Enterse Zomp geldt. Op de vraag of de Enterse zompenschippers een steentje bij willen dragen aan een nieuw te bouwen Buurser pot volgt een volmondig ‘ja’.

De kiellegging vormde woensdag de symbolische start van de samen­werking. De Enterse Waarf vormde uiteraard het decor voor het feestelijke moment. De Stichting Waterpark Het Lankheet heeft samenwerking met De Waarf gezocht, omdat deze ervaring heeft met de bouw van zompen, vergelijkbare boten die op de Regge en de Berkel voeren.

De Buurser pot is een vrachtscheepje dat rond 1900 op onder meer de Buurserbeek voer. Het 6 meter lange gevaarte was een open boot met een zeil. Het streven was de boot uit slechts één eikenboom te halen. De boom werd tot planken gezaagd en gebogen onder invloed van stoom of een vuurtje. De eerste eiken die gebruikt worden voor de nieuwe Buurser pot, met een onderstam van ruim 8 meter, werden in april vorig jaar al gezaagd. De originele tekeningen van de potten zijn niet meer voorhanden, waardoor ervoor is gekozen de Buurser pot te bouwen op basis van het ontwerp van de Enterse zomp, maar dan ongeveer de helft kleiner. Het bouwen gebeurt zoveel mogelijk op de authentieke manier. De verwachting is dat de bouw van het vrachtscheepje zo’n vier tot vijf maanden in beslag zal nemen. Daarmee komt er in de zomer weer Twentse cultuurhistorie tot leven. ‘Dit jaar varen wordt lastig’

De kans dat de Buurser pot dit jaar nog de Buurserbeek gaat bevaren is erg klein, zegt Wim Oltwater van Stichting Waterpark Het Lankheet. “Maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat de pot tussen de Oostendorper Watermolen en de Harrevelder schans gaat varen.”

De Buurserbeek moet, als het vrachtscheepje over enkele maanden wordt opgeleverd, eerst bevaarbaar worden gemaakt. Oltwater: “Ter hoog. te van de Kalkovenbrug zit een stuwen er ligt in de Buurserbeek ook nog een vistrap. Daar moeten we manieren voor bedenken om deze te kunnen passeren.” Als de beek bevaarbaar is, zouden twaalf tot vijftien personen met het vrachtscheepje vervoerd kunnen worden. Tot die tijd wordt de Buurser pot wel meegenomen in de rondleidingen die regelmatig in het waterpark worden verzorgd. “Hij krijgt een ligplaats bij de Oliemolenweg. Daarvoor zal een botenhuis worden gebouwd, zodat we hem in ieder geval aan het publiek kunnen tonen”, aldus Oltwater.

Tekst: TC Tubantia
Categoriën: De Buurser Pot, Nieuws
Labels: buurser pot, buurser beek