Foto: Annina Romita

Buurserpot uit de vaart en in de banden

Op een boot van amper 1 meter breed valt 1,5 meter afstand niet te handhaven. “Dan kunnen hooguit twee of drie mensen mee. Dat is niet te doen”, aldus financieel coördinator Wim Oltwater. En dus hangt de Buurserpot nu in banden onder de overkapping voor onderhoud.

‘Voor twee of drie mensen kan de boot niet varen’

Henk Lichtenberg ligt op zijn rug. Pal boven zijn buik is de platte bodem van de Buurserpot. Normaliter ligt die bodem van de boot in deze tijd van het jaar in het water. Dit jaar komt het er niet van.

De onderhoudsploeg, onder leiding van Lichtenberg, maakt van de nood een deugd. Alle onderhoud was altijd in de wintermaanden; een koude bedoening. Nu kunnen de vrijwilligers bij mooi weer aan de boot werken. Dat gebeurt deze weken volop. Lichtenberg: “We hopen deze week klaar te zijn.”

Laatste stukjes

Elk jaar moet de bodem van de boot grondig onder handen worden genomen. “Het is hout, dus dat krimpt en zet uit. Daarom moet alle kit eruit en nieuwe erin. Nu zijn we zover dat de kit erin zit. Vandaag vul ik de laatste stukjes, waar de boot in de banden hing. Daarvoor moeten we eerst de boot verhangen in de banden”, beschrijft de onderhoudscoördinator.

Het verwijderen van de kit gebeurt met een speciaal krabbertje. Daarbij wordt ook de hennep verwijderd, waarmee de spleten zijn gevuld. Dat wordt weer terug geduwd voordat de nieuwe kit wordt aangebracht. Het hout moet helemaal geschuurd worden en in de grondverf worden gezet. De laatste behandeling is een zwarte coating, die ervoor zorgt dat de boot waterdicht is. “En dan het roer en beide zwaarden. De Buurserpot is een platbodem, net als een skûtsje. Als het een keer wat harder waait, zorgen twee zwaarden aan beide zijkanten voor de stabiliteit in het water”, legt Lichtenberg uit.

De pot vaart bij normale omstandigheden op woensdag, zaterdag en zondagmiddag en in de zomerweken varen de schippers elke dag. Dat zit er dit jaar niet in. Het schip kan naast twee schippers zo’n tien passagiers meenemen, maar met de coronaregels, passen er maar twee of drie op. Daar kan de pot niet voor varen. Wel kan het bootje als het werk af is, worden geboekt voor tochtjes met groepen uit één huishouden. Ook bruiloftsreportages zijn nog mogelijk. Maar dat weegt niet op tegen de weggevallen inkomsten.

Failliet zal de organisatie er niet door gaan. De boot is geschonken door Het Lankheet, er wordt dus geen afschrijving over betaald. Alleen het onderhoud komt voor rekening van de organisatie zelf. De weggevallen inkomsten slaan wel een gat in de reserves. Nu er geen toeristen worden rondgevaren vallen beide inkomstenbronnen weg: de prijs voor het tochtje maar ook de verkoop van pottertjes: kleine stenen kruikjes met een bittertje.

Dit jaar heeft financieel coördinator Oltwater geen nieuwe lading pottertjes besteld, omdat de vaart stil lag.

Voorspelling

Die kosten zijn dus ook niet gemaakt. De enige kostenpost is het onderhoud. En dan alleen het benodigde materiaal, want het werk gebeurt door de vrijwilligers van Lichtenberg. Oltwater durft de voorspelling dan ook best aan: volgend jaar vaart de Buurserpot gewoon weer. Mits de regels zijn versoepeld.

Tekst: TC Tubantia
Foto: Annina Romita
Categoriën: De Buurser Pot
Labels: buurser pot, botterbeek, buurserbeek, lankheet, varen, houtschuur, botenhuis